Πέμπτη 14 Απριλίου 2011

postheadericon ΙΣΩΣ ΑΥΡΙΟ


Δανεζικη ταινια.ΣκηνοθεσιαΣουζανε Μιερ 


Η ΕΠΑΝΟΔΟΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ ΣΤΟ ΣΙΝΕΜΑ


Τ ο Χολλυγουντ ειχε αρκετα χρονια να επαναφερει τα παιδια θαυματα,των οποιων υπηρξε ο ευφευρετης.Απο την εποχη της Σιρλευ Τεμπλ,της Τζουντι Γκαρλαντ ,και της προσφατα χαμενης Ελιζαμπεθ Ταιηλορ,το Χολυγουντ δημιουργησε κινηματογραφικα εργα για ολη την οικογενεια με παιδια πρωταγωνιστες.Το τελευταιο θυμα του, ο νεαρος πρωταγωνιστης της σειρας μονος στο σπιτι ,ενηλικος πια και με σοβαρα ψυχολογικα προβληματα αναλωνεται στα δικαστηρια με τους γονεις του,διολου τυχαια συνεπεια, των επιλογων των γονεων για το ταλαντουχο παιδι τους, και προβληματισμος για την δημιουργα παιδιων σταρ.
Φετος λοιπον ,στις κινηματογραφικες αιθουσες,εμφανιστηκαν 3 ταινιες με εφηβους,οι 2 μαλιστα υποψηφιες για Οσκαρ.
Απο αμερικανικης πλευρας η πολυδιαφημισμενη  Αληθινο θαρρος με υποψηφιοτητες για διαφορα οσκαρ,η  συγκλονιστικη αλλα οχι διαφημισμενη Κοκκαλα τον Χειμωνα,και η βραβευμενη με Οσκαρ ξενογλωσσης ταινιας,δανεζικη με τον ελληνικο τιτλο, Ισως αυριο ,αντι του αυθεντικου,Εκδικηση.
Το δανεζικο συνεμα απο την εποχη του Λαρς Φον Τριερ και μετα, παρουσιαζει μια συνεχη ανοδικη πορεια φερνοντας την Δανια ,στους πρωτοπορους της Ευρωπαικης  απαντησης  στο αμερικανικο σινεμα..\
Η ταινια αφορα δυο αγορια και τη φιλια τους.Ο Κριστιαν μεγαλοαστικης προελευσης εφηβος, πολυταξιδεμενος,επιστρεφει στην Δανια να συνεχισει το σχολειο .μενοντας στο σπιτι της γιαγιας του ,μετα τον θανατο απο καρκινο της μητερας του,ενω ο πατερας του παραμενει στο εξωτερικο .
Ο Ε λιας ο ποντικομουρης του σχολειου αποτελει το αντικειμενο χλευασμου και ασκησης βιας πανω του απο τους μαγκες του σχολειου.
Ο Κ ριστενσεν τοποθετει απο την αρχη τα ορια του στους αλλους,προστατευοντας τον Ελια αλλα και τον εαυτο του.Ξυλοκοπει αγρια  τον μαγκα συμμαθητη που απειλει τον Ελια,αλλα ξεπερνωντας τα εσκαμμενα του σχολειου τραβαει μαχαιρι.Η σκηνη θα νομιζε κανεις οτι εκτυλισσεται σε καποιο αμερικανικο σχολειο.Ομως συμβαινει στο καλοβαλμενο σχολειο της Δανιας ,οπου οι δασκαλοι ειναι ευαισθητοι ,οπου υπαρχουν ψυχολογοι ,οπου οι συνεργασια δασκαλων γονεων λειτουργει.Η βια εισβαλει μεσω του Κριστιαν στην επιφανειακα τακτοποιημενη κοινωνια της Δανιας.Και ο Κριστιαν δεν ειναι ενα περιθωριακο παιδι.Με ψυχροτητα και σοβαροτητα αναπτυσσει στον εκπληκτο πατερα του,το σκεπτικο του.Δεν εχεις ιδεα του λεει.Τωρα θα με σεβονται ολοι.Ο σεβασμος των παιδιων στην βια, σε μια κοινωνια που εκπαιδευει τα παιδια στην αποτροπη της,ηχει εφιαλτικος.
Καταφθανει ο πατερας του Κριστιαν απο Αγγλια , η μητερα του Ελια ,γιατρος και εμφανιζεται και ο πατερας του Ελια απο την Αφρικη ,οπου δουλειει ως χειρουργος σε καταυλισμο Αφρικανικης χωρας που ειναι σε εμφυλιο.
Ακολουθουν συσκεψεις με τους δασκαλους οπου θιγονται και θεματα σχεσεων των γονεων,οι γονεις του Ελια ειναι σε διασταση,ενω τα δυο παιδια παρακολουθουν τον κοσμο των ενηλικων ,απο την κορυφη ενος σιλο στο λιμανι απαγορευμενο τοπο για παιδια ,αλλα καταφυγιο των εφηβων,που ατενιζουν τον κοσμο απο ψηλα ,και οργανωνουν την δικη τους , αποδοση , την δικης τους δικαιοσυνης
Η ιστορια υποτιθεται οτι ληγει για τους ενηλικες με την αναποτελεσματικη ,υποχρεωτικη συγνωμη που τυπικα δεχονται ολοι οι εμπλεκομενοι πιτσιρικαδες ,και που  μακραν απεχει της αποδοχης τους.Η φιλια των δυο παιδιων γινετραι στενοτερη,με τον Κριστιαν να αποτελει τον ισχυρο και προστατη και τον Ελιας τον ακολουθο.Οι καλοπροαιρετοι ενηλικες ξεπετανε την υποθεση της βιας χωρις να αναλυσουν τα γιατι και τα διοτι.Τον θυμο του Κριστιαν για τον πατερα του που τον κατηγορει μεσα του για τον θανατι της μητερας του και την ανασφαλεια του Ελια με εναν αποντα πατερα,και μια μια μητερα επαγγελατια που μεγαλωνει μονη δυο παιδια.Το πατρικο προτυπο που εχουν τα δυο παιδια ειναι διαστρεβλωμενο στο μυαλο τους.Ο Κριστιαν θεωρει τον πατερα του ακαρδο που αφησε την μητερα του να πεθανει και ο Ελιας τον δικο του κοτα ,γιατι απεχθανεται την βια ,αφου εχει μπουχτισει απο αυτην ,και την αντιμετωπιζει καθημερινα στο εμφυλιο της Αφρικης οπου δουλευει .Σε μια τους βολτα με τον πατερα του Ελια ,ο γιατρος υποχωρει στην ανευ λογου επιθεση,ενος σαφως περιθωριακου συμπολιτη τους.Τον αντιμετωπιζει ηρεμα και σταθερα ,χωρις βια.
Οι εφηβοι επαναστατουν.Το μαθημα μη βιας του πατερα δεν τους πειθει.
Αποφασιζουν λοιπον να γινουν αυτοι οι τιμωροι,να παρουν εκδικηση ,εξ ου και ο τιτλος της ταινιας.
Απο εκει και περα ο φακος εχει τον λογο και μιλαει.Απο την μια η σκονισμενη και ρακενδυτη Αφρικη των εμφυλιων συραξεων,εκει που ο ηπιος πατερας του Ελια αγωνιζεται να σωσει ζωες, εκει που η ζωη δεν εχει καμμια αξιακαι απο την αλλη ,η τακτοποιημενη Δανια οπου η βια ασκειται διαφορετικα,και ειναι σχεδον αορατη.Ενα καταπληκτικο μονταζ που σε φερνει καθε στιγμη δια της αντιθεσεως σε διλημμα.
Ο φακος ακολουθει τον Κριστιαν να μπαινοβγαινει μονος στο τεραστιο πολυτελες υποστατικο της γιαγιας,οπου κανεις δεν τον υποδεχεται.
Νεκρα και σιωπη.Ησυχια ταξη και ασφαλεια της Δανεζικης κονωνιας.Περναει τον ελευθερο του χρονο στην κορυφη του σιλο ,ονειρευομενος να γινει αυτος ο τιμωρος.Με  συντριβη απο τον θανατο που δεν μπερει να διαχειρισθει μονος του,με συντροφο τον ποντικομουρη και τα δικα του αδιεξοδα,τα δυο παιδια πορευονται μονα τους.Που ειναι οι καλοπροαιρετοι δασκαλοι,οι ευαισθητοποιημενοι γινεις η κοινωνια της προνοιας?
Αυτα και αλλα πολλα ερωτηματα θετει η Δανεζα σκηνοθετης.
Δεν θα αποκαλυψω την συνεχεια της ταινιας που ειναι συναρπαστικη.Ολα σε σωστες δοσεις.Η βια ,η αδικια,αλλα και η υποκρισια των ενηλικων απεναντι στον ατεγκτο κοσμο των παιδιων.Κοινωνικες συμβασεις ανατεμνονται και ανατρεπονται απο τα δυο παιδια μα δραματικο τροπο.
Εκδικηση? και ποιος δικαιουται να γινει τιμωρος?
Πολλα τα επιπεδα της ταινιας.Παρακολουθουμε την βια στην Αφρικη,και την Αφρικανικη τιμωρια με λυντσαρισμα,αλλα και την βια της Ευρωπης,την βια της διπλανης πορτας,που κοχλαζει διπλα μας και μεσα μας και κανουμε πως δεν την βλεπουμε.
Ειναι οι γονεις και η κοινωνια τυφλοι στην βια των παιδιων?Το καταπληκτικο βιβλιο ο αρχοντας των μυγων εχει δικιο?Οι πολιτισμενες κοινωνιες πως διαχειριζονται την βια?Το κουρδιστο πορτοκαλι του Κιουμπρικ που εκλεισε 30 χρονια ζωης ειναι επικαιρο?
Οι οικογενειακες σχεσεις, οι μονογονεικες οικογενειες,πως βιωνονται απο τα παιδια?
Ποια ειναι τα σωστα προτυπα?
Τι παραδειγμα δινεις στο παιδι σου?
ειναι η βια αδιεξοδο?
Πως αντιλαμβανονται τον θανατο τα σημερινα παιδια με τον κομπιουτερ και τους ηρωες με τις 10 ζωες?
Δινει απαντησεις η ταινια?[γι αυτους που απαιτουν διδαγμα]
Δινει κατι παραπανω
Δινει καθαρση ,με θεατρικους ορους.
Δες τε την ταινια ενδεχομενα και με τα παιδια σας ανω των 15 ετων.
Θα εχετε  μια ενδιαφερουσα και διαφωτιστικη συζητηση μαζι τους, οπως εχα με την 16 χρονη ανεψια μου.
Γιατι τα παιδια δεν μεγαλωνουν μονα τους και αυτο ειναι το σοβαροτερο απο τα μυνηματα της ταινιας. 

 
  Σωτηροπουλου Γεωργια 
Συντον. ΘΟ πολιτισμου της ΟΙΚΟΠΟΛΗΣ

0 σχόλια:

About Me

Γιώργος Μερτίρης
Προβολή πλήρους προφίλ

Αναγνώστες

Από το Blogger.