Πέμπτη 7 Απριλίου 2011

postheadericon Εγκλημα,Τιμωρια,λεφτα,δολοφονια συνταξιουχου. Μια θεατρικη παρασταση στο θεατρο Επι Κολωνω



Ειδα αυτη την παρασταση τριγυρισμενη απο μαθητες λυκειου,που εφυγαν ευτυχεις και μιλησα μαζι τους.
Και αποφασισα να σας γραψω γιαυτη τη εμπειρια.
Τι μπορει να λεει σε νεαρα ατομα σημερα ο Ντοστογιεβσκι ?
Τα ερωτηματα που βασανισαν τον ηρωα του,τον  Ρασκολικοφ πριν 150 χρονια ,τι απηχηση εχουν σημερα?
Τι σημαινει εγκλημα ,μια λεξη που ηχει ανησυχητικα συχνα ,στα αυτια ολων μας?
Και τι σημαινει τιμωρια αλλα και ατιμωρησια?
Υπαρχει συγχωρεση?Ποιο εγκλημα ειναι δικαιολογημενο?
Ο Ματιας Αντερσεν Νορβηγος,βραβευμενος με το θεατρικο βραβειο Ιψεν ,το 2006 ,τριγυριζει τα σχολεια του Γκετεμπουργκ ,ρωτοντας μαθητες και στηνοντας μια θεατρικη παρασταση,βασισμενη στο βιβλιο του Ντοστογιεβσκι ,Εγκλημα και Τιμωρια.
Μια παρασταση που πραγματευεται το διαχρονικο ζητημα,της αξιας της ανθρωπινης ζωης σαν υπερτατο αγαθο..
Ανατεμνει την χρηση βιας  ,και θετει το ερωτημα , αν το εγκλημα κατα ενος ανθρωπου ,ειναι δικαιολογημμενο αν υπηρετει το καλο του συνολου,η του δικαιου.
Τοποθετει στο εργο του τους ηρωες του,νεους μεταναστες,μεσα σε μια χωρα που εχει το καλυτερο κονωνικο μοντελο,και την πιο ανθρωπινη μεταχειρηση των μεταναστων,αποφευγοντας την ευκολη λυση του εξαθλιωμενου μεταναστη που θα δικαιωνονταν ευκολα.
Ετσι λοπον προβαλουν πιο αναγλυφα τα ερωτηματα που εθεσε ο Ντοστογιεβσκι.
Μπορει να υπαρξει δικαιολογημενο εγκλημα?
Και ποιος μπορει να το κρινει αυτο?
Με μοντερνο τροπο με συγχρονη νεανικη γλωσσα ,σχεδον αργκο,με Μπρεχτικου τυπου απλοτητα, η σκηνοθετης Ελενη Σκοτη ,στηνει μια παρασταση οπου το μπουρλεσκ,εναλασσεται δραματουργικα με το κλασσικο,.Η μουσικη επιμελεια της Δαφνης Λαρουνη και η σκηνογραφια του Γιωργου Χατζηνικολαου,αρχιτεκτονες και οι δυο ,συμπληρωνουν την λιτοτητα και την καθημερινοτητα ,των σκηνων που θαρεις σημβαινουν διπλα μας καθε στιγμη,και αυτοι απλως τις φωτισαν.Μας κανουν να σταθουμε για μια στιγμη και να αναρωτηθουμε.Και τα ερωτηματα ειναι πολλα και πολυδιαστατα,διαχρονικα και παντα επικαιρα.
Ενα ακομη κατορθωμα της θεατρικης ομαδας Ναμα,που μετα το αριστουργηματικο ,Αγαπητη Ελενα,που παιζεται παλι φετος απο αλλη θεατρικη ομαδα,κανει το θεατρο καταλληλο για νεους και μεγαλυτερους μαζι, σπαζοντας τις διαχωριστικες γραμμες τις ηλικιας με εργα που αγγιζουν ολους και δημιουργουν ερωτηματα για μετα το τελος της παραστασης και συζητηση και προβληματισμο ,μπαινοντας στην ουσια του θεατρου.Καταπληκτικη η Χρυση Βιδακη [συνταξιουχος] που παρακολουθησε μαθηματα υποκριτικης, μεγαλη ηδη,και διδαχτηκε απο την Ελενη Σκοτη.Μπραβο στο κουραγιο της.Εβαλε κατω πολλες φθασμενες επαγγελματιες.
Το σημαντικοτερο ομως κατορθωμα που πετυχε η παρασταση ,ειναι η συμμετοχη των εφηβων μαθητων που παρισταντο στο θεατρο καμμια 20 αρια παιδια,που εφυγαν ενθουσιασμενα.
Κνενα τους δεν ειχε διαβασει Ντοστογιεβσκι.Ομως δηλωσαν οτι τωρα θα διαβασουν.Αυτο ειναι το θεατρο που δινει παιδεια.


ΥΓ  για νεους εφηβους επισης το DNA του Ντενις Κελυ και τα ορφανα του ιδιου [το δευτερο μονο για ενηλικες]στο θεατρο Νεου Κοσμου ειναι μοντερνα και συναρπαστικα.  

Σωτηροπουλου Γεωργια 
Συντονιστρια ΘΟ πολιτισμου της Οικοπολης

0 σχόλια:

About Me

Γιώργος Μερτίρης
Προβολή πλήρους προφίλ

Αναγνώστες

Από το Blogger.